آناتومي و انواع پرده بکارت و باورهاي غلط در اين باره
مسائل جنسی
چهار شنبه 10 خرداد 1391برچسب:, :: 20:21 :: نويسنده : hesam



پرده بکارت (humen membrane) در واقع پرده اي ناکامل از بافت همبندي است که عروق خوني کمي نيز دارد. اين پرده کمي عقب تر از دهانه ورودي واژن قرار گرفته است به نحوي که با ورود آلت تناسلي مردانه يا هر جسم ديگري به واژن، پاره مي شود. سالم بودن اين پرده در واقع تنها نشانه باکره بودن خانم محسوب ميشود و تشخيص سالم بودن يا نبودن پرده فقط و فقط بوسيله پزشک متخصص يا ماما و با انجام معاينه ژنيکولوژي امکان پذير است.



پرده بکارت همانطور که در بالا هم گفته شد يک پرده کامل نيست بلکه داراي سوراخ و حفره جهت عبور خون قاعدگي مي باشد. پس همينجا يادآوري مي کنيم که براي بارداري لازم نيست حتما پرده پاره شده باشد، ريختن مايع مني در ابتداي پرده مي تواند موجب بارداري بشود زيرا اسپرم خاصيت تحرک دارد و ميتواند از سوراخ پرده بکارت به بخش هاي بالايي و رحم برسد. همچنين در صورت ريختن اسپرم روي پا يا لباس زير هم به همين علت امکان باروري وجود دارد.
نوعي از پرده هم وجود دارد که پرده پاره نشده (imperforated hymen) خوانده مي شود. در اين نوع، پرده بکارت به صورت يک پرده کامل و بدن هيچ گونه سوراخي است که به علت نداشتن سوراخ به خون قاعدگي اجازه خروج نمي دهد . در اين صورت، بيمار يک دختر خانم نوجوان است که به علت دردهاي شديد شکمي و لگني مراجعه کرده و تا به حال خونريزي قاعدگي نداشته است. در اين موارد بوسيله جراحي ظريف، سوراخي کوچک روي پرده تعبيه مي شود تا نه بکارت دختر آسيب ببيند و هم راهي براي خروج خون قاعدگي ايجاد بشود.



انواع پرده هاي بکارت بر اساس انواع شکل سوراخ هاي آن تقسيم بندي ميشود که شامل حلقه اي، تيغه اي و غربالي است. اطلاع از شکل پرده بکارت قبل از ازدواج الزام پزشکي ندارد ولي در صورتي که به دلايل فرهنگي خاص مايل به اطلاع از اين موضوع هستيد، مي توانيد با مراجعه به پزشک متخصص نوع پرده بکارت را تعيين کنيد. انواع پرده هاي بکارت تفاوتي در نحوه دخول و پاره شدن ندارند.



بعضي اختصاصات درباره پرده ها وجود دارد که دانستن آن خالي از فايده نخواهد بود. مثلا اينکه پرده هاي حلقوي دردناکترين نوع هنگام پاره شدن بوده و احتمالا تا چند روز خونريزي خواهند داشت.



و پرده هاي ارتجاعي، اغلب با اولين دخول پاره نخواهند شد و بعد از چند دخول پاره مي شوند.
درباره پاره شدن پرده بکارت خرافات و عقايد بيشماري وجود دارد. مانند اينکه براي پاره شدن پرده حتما بايد چندين ورود عمقي آلت را داشته باشيم يا اينکه پاره شدن پرده لزوما با درد فراوان و خونريزي همراه خواهد بود.
پاره شدن پرده بکارت حتي با اولين دخول هم مي تواند اتفاق بيفتد. گاهي به دليل باور هاي غلط، اولين دخول با فشار زياد انجام مي شود که موجب جراحات و پارگي هاي فراوان ناحيه تناسلي خانم مي شود که هم مشکلات زياد پزشکي براي وي ايجاد خواهد کرد و هم خاطره بسيار ناخوشايندي از اولين نزديکي براي وي باقي خواهد گذاشت. اين خاطره نا زيبا، تمايل خانم را براي نزديکي هاي بعدي بسيار کم خواهد کرد و موفقيت نزديکي هاي بعدي را کم خواهد کرد.
دخول چه براي بار اول و چه در دفعات بعدي بايد پس از تحريک کافي انجام بگيرد. دانستن اينکه تحريکات کافي بوده يا نه، با علايمي مشخص خواهد شد که در مقاله هاي بعدي در مبحث چرخه جنسي آن را توضيح خواهيم داد. پس از تحريک کافي و افزايش ترشحات واژني خانم، دخول بايد به آهستگي صورت بگيرد. در اينصورت از درد پاره شدن پرده بکارت به ميزان زيادي کاسته خواهد شد.

اما خونريزي ناشي از پاره شدن پرده بکارت، به دليل پاره شدن عروق خوني موجود در پرده است. اين عروق خوني به شکل مويرگ هاي بسيار نازک هستند و در بعضي افراد تعداد بسيار کمي دارند. بنابراين ممکن است پاره شدن اين عروق به هيچ وجه خونريزي قابل ديدي ايجاد نکند. پس نديدن خون هنگام اولين نزديکي به هيچ وجه نشانه عدم بکارت خانم و يا عدم پاره شدن پرده نيست.


 

***********


 

انواع مهم آن عبارتند از :
1- پرده بکارت بدون منفذ*
2- پرده بکارت مثلثي
3- پرده بکارت نوع حلقوي(قابل اتساع و غيرقابل اتساع)*
4- پرده بکارت نوع هلالي*
5- پرده بکارت نوع پل دار(دو تکه)*
6- پرده بکارت نوع غربالي*
7- پرده بکارت نوع زبانه دار
8- پرده بکارت نوع دندانه دار*
9- عدم وجود پرده بکارت به طور طبيعي
10- پرده بکارت بسيار سخت و سفت


 

شايع ترين نوع پرده بکارت ، مثلثي است که در 50 تا 60% دختران ديده مي شود.

مسئله ساز ترين نوع پرده بکارت نوع حلقوي است.

پرده هاي بکارت حلقوي دو نوعند : 1)قابل اتساع 2)غيرقابل اتساع
انواع پرده هاي بکارت حلقوي غيرقابل اتساع در حين اولين دخول آلت تناسلي مردانه پاره شده و مانند ساير انواع هستند اما انواع حلقوي قابل اتساع عليرغم دخول ممکنست پاره نشده و براي مرد اين تصور را ايجاد کنند که همسر او باکره نبوده است.اين توهم سبب مراجعه مکرر زوجين جوان به پزشکي قانوني است که با يک معاينه سطحي و توضيحات لازم رفع خواهد شد.در عين حال در لبه پرده بکارت حلقوي قابل اتساع مي توان علائم سائيدگي خفيف يا خونمردگي را مشاهده کرد.

پارگي پرده بکارت
پارگي پرده بکارت هيچ گونه قاعده و قانوني ندارد و ممکن است به هر شکل و اندازه و در هر جهتي از پرده بکارت ايجاد شود. در پرده بکارت نوع حلقوي معمولا 4 تا 5 پارگي شعاعي شکل بوجود مي آيد و انواع هلالي دو پارگي در طرفين پيدا مي کنند.
پارگي ها معمولا از کناره آزاد پرده بکارت شروع شده و تا جدار واژن کشيده مي شوند. در مواردي که سن دختر کم بوده و دستگاه تناسلي زنانه رشد کافي نداشته باشد ممکن است پارگي در واژن و ساير نواحي تناسلي نيز ايجاد شود.

خون پرده بکارت
معمولا پس از پارگي پرده بکارت خونريزي کم و بيش شديدي ايجاد مي شود.لازم است اين خون را از خون قاعدگي تميز دهيم.خون قاعدگي داراي فيبرينوژن کمتر است، لذا ديرترلخته شده و سلول هاي واژينال در آن بسيار زياد است در حالي که خون حاصل از پرده بکارت سريعتر لخته شده و حاوي مقادير کمي سلول واژينال است.

لبه هاي پارگي جديد در پرده بکارت معمولا زخمي و قرمز رنگ بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده مي شود.بعد از حدود يک هفته لبه هاي بريدگي از مخاطي مشابه مخاط پرده پوشيده شده و بعد از حدود دو هفته لبه هاي زخم نسبتا گرفته مي شوند. نکته مهم اين است که لبه هاي پارگي چون آزاد هستند و به هم اتصال ندارند هيچ وقت به هم جوش نمي خورند و اگر دو تکه پارگي به هم دوخته شوند محل ترميم به صورت يک اسکار برجسته روشن مشخص خواهد شد.

تعيين زمان پارگي پرده بکارت
تا دو هفته از پارگي بکارت تعيين دقيق تاريخ ازاله بکارت ممکن است.
تا يک ماه مي توان تاريخ آنرا به طور تخميني حدس زد.
پس از يک ماه تعيين زمان بروز پارگي ممکن نيست .


دليل بيولوژيکي وجود پرده بکارت
تا کنون هيچگونه رابطه مستقيمي بين وجود پرده بکارت و هدف تطبيقي اش، آنهم به نفع موجودات من جمله انسان کشف نشده است. گفتني است که وجود اين لايه گوشتي در دهانه اندام تناسلي منحصر به انسان نيست و مي توان آنرا در دسته اي از جانداران کيسه دار و پستاندار مانند اسب، وال و کفتار و غيره نيز مشاهده نمود.
به عقيده برخي پژوهشگران وجود آن در دوره جنيني او را از عفونت هاي مکرر در اندام تناسلي اش محفوظ نگه مي دارد. برخي اين لايه را همانند اندامهاي ديگري چون آپانديس و انگشت کوچک پا (؟) مي دانند که بتدريج به تحليل مي روند. گروهي نيز کارکرد چنين عضوي در واژن سگ و الاغ را اينطور تعبير مي کنند که پرده به مثابه قفلي است که پس از جفت گيري درب آنرا مي بندد و از خروج مني از آن جلوگيري مي کند.
به عقيده تکامل شناسان اين پديده به نفع بقا و تکثر موجود زنده است. اما چرا شکل آن در گونه هاي تکامل يافته تري مانند انسان و ميمون به صورت امروزي در آمده، سوالي است هنوز بي پاسخ!


معاينه پرده بکارت
خانمها به دليل خصوصيات رواني مايل نيستند براي معاينه ي پرده خود به پزشک مراجعه کنند و اين در بسياري از موارد موجب افسردگي و ناراحتي هاي روحي در آنها مي گردد.
پرده ي بکارت به شکلي است که خود شخص به تنهايي قادر به معاينه نيست و در مواردي که ناشيانه اين عمل انجام گيرد موجب صدمه زدن به پرده خواهد شد.
توصيه مي شود که براي معاينه ي پرده بکارت خود به ماما و پزشک زنان مراجعه نماييد .18 سالگي سني است که دختر جوان اولين چک آپ خودش را بايد پيش يک پزشک يا ماما انجام بدهد.
براي معاينه پرده بکارت بايد لب هاي خارجي فرج را کاملا با انگشت شست و اشاره باز کنيد و با استفاده از آينه پرده را معاينه کنيد.اگر دوست يا آشنايي باشد راحتتر مي شود پرده را معاينه کرد بدين ترتيب که شما با استفاده از انگشت هاي مياني و اشاره يک دست و انگشت شست و اشاره دست ديگرتان دو لب فرج را کاملا باز مي کنيد و دوست شما با استفاده از يک چراغ قوه نور را به آينه مي تاباند تا نور به داخل مهبل منعکس شود.(عواقب ناشي از اين معاينه شخصي توسط خود افراد متوجه ما نخواهد بود)



ترميم/شبيه سازي پرده بکارت
هايمنورافي،Hymenorraphy، هايمنوپلاستي،Hymenoplasty، يا بازسازي پرده بکارت با عمل جراحي، جرياني است که طي آن بقاياي اين پرده که بر اثر آميزش و يا هر دليل ديگري از بين رفته، با قرار دادن کپسولي ژلاتيني که حاوي ماده اي شبيه خون است، به هم دوخته مي شود. اما بدليل فقدان رگهاي خوني در اين ناحيه اين اتصال موقت بوده و براي نتيجه مطلوب بهتر است تا يک هفته قبل از شب زفاف انجام گيرد. گاهي اوقات نيز که اثري از اين بقايا برجاي نمانده، بخشهايي از دهاته واژن به هم دوخته مي شود تا نقش پرده را بازي کند. اين عمل در ايران و برخي ديگر از کشورهاي عربي غير قانوني است و تنها در صورتي انجام مي گردد که پزشکي قانوني حکم آن را، مثلاً بنا برا اينکه ايزال پرده طي حادثه رانندگي باشد، تاييد کند.
به گزارش مجله پزشکي بريتانيا، با رايج شدن عمل جراحي و بازسازي پرده بکارت آمار قتل هاي ناموسي زنان به خاطر ثيوبت / عدم باکره گي شان در مصر طي چند سال اخير به ميزان 80 درصد کاهش يافته است.مطمئناً زنان بسياري براي نجات آبرو و حيثيت خود و پاکدامن جلوه دادن خويش در مقابل شريک آينده شان و همينطور براي فرار از قضاوات نابجا و سزاهاي وحشتناک دست به اين عمل جراحي مي زنند. در اصل اين يک نوع رياست. و يا مگر چاره ديگري هم هست؟ حتماً با خود مي گوييد تا کي مهر تاييد بر خرافات بايد زد؟ آيا پزشکاني که فاعل چنين عمل هايي هستند، مسووليت سلامت زندگي اجتماعي انسانها را نيز بر گردن دارند؟ و يا اينکه قصدشان تنها نجات جان عده اي بي گناه است که ناخواسته قرباني سنت هاي باطل دوران ويکتورياني مي شوند؟ پس تکليف کساني که از لحاظ اقتصادي قادر به تامين مخارج اين عمل نيستند چه مي شود؟ چگونه مي توان در قحطي آگاهي، با فريادي اسير در هنجره خواهان اجراي عدالت بود؟



سوالات متداول
۱)آيافقط بايک بار مقاربت پرده بکارت ممکن است از بين برود؟
بله ، از آنجا که پرده بکارت دقيقا در مدخل ورودي واژن قرار دارد، طي اولين مقاربت از بين مي رود، حتي اگر مقاربت بطور کامل انجام نشده باشد.

۲)آياسقوط از ارتفاع مي تواند باعث پارگي پرده بکارت شود؟
خير، سقوط از ارتفاع، بلند کردن جسم سنگين، کوهنوردي،و موارد مشابه به هيچ عنوان نمي تواتنند باعث پارگي پرده بکارت شوند.البته ممکن است در اثر سقوط يا انجام کارهاي سنگين مقداري خونريزي از دستگاه تناسلي مشاهده شودکه در هيچکدام از مواردمربوط به پارگي پرده نيست فقط به خاطر فشار وارده بر رحم است مکانيسمي مشابه قاعدگي دارديعني فشار به رحم باعث خونريزي يا لکه بيني در فرد مي شود. تاکيد مي کنم پرده بکارت فقط و فقط در اثر ضربه مستقيم به آن يا مقاربت پارگي پيدا مي کندو جز ضربه مستقيم هيچ مورد ديگري باعث پارگي آن نمي شود

۳)خونريزي ايجاد شده در اثر پارگي هايمن چه مقدار است؟ و اصولا در چه حدي بايد باشد؟
حداقلي براي خونريزي در اين حالت نداريم ممکن است در حد يک يا دو قطره باشد و يا شايد هم بيشتر باشد ولي حداکثر به اندازه آغشته شدن يک عدد پوشک خواهد بود و چيزي که مسلم است اينست که اين خونريزي نبايد ادامه داشته باشد و معمولا در عرض يک يا دو دقيقه تمام مي شود اگر در مواردي خونريزي ادامه داشت احتمال پارگي هاي اطراف واژن مطرح مي گردد که در اين صورت حتما بايد ترميم شود و اين بيشتر زماني اتفاق مي افتد که مقاربت بدون رضايت زن و با مقاومت وي و اصرار طرف مقابل انجام شودکه در اين موارد بايد پارگي واژن ترميم شود.

4)اگر کسي خود را با آب داغ شستشو دهد آيا پرده بکارت پاره مي شود؟
خير، مگر آنکه آب آنقدر داغ باشد که باعث سوختگي شديد پرينه و تاول در موضع شود در اينصورت بايد حتما توسط همکاران ماما يا پزشکان معاينه شود

5)آيا با داشتن پرده بکارت حاملگي صورت مي گيرد ؟
حاملگي حتي با داشتن پرده بکارت ( در دوران عقد ) نيز احتمال دارد.

در پايان تاکيد مي کنيم که پرده بکارت ملاک مطمئني براي تشخيص سلامت جنسي دختران نيست و انواعي از پرده بکارت وجود دارد که خونريزي ايجاد نخواهد شد و در اين موارد بهتر است حتما قبل از ازدواج به پزشک يا ماما مراجعه شده و برگه گواهي سلامت پرده بکارت دريافت شود

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • فروشگاه و دانلود حامد سیستم
  • ردیاب خودرو

  • همه مسایل جنسی این جا برسی و برطرف کنید

     

    تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مسایل جنسیو آدرس tnt021.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با شما







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 5560
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

محبوب کن - فیس نما